lauantai 11. syyskuuta 2010

Tuntihevosjalostusta?

Perjantai-iltapäivän pakollinen oppitunti (osalle oppitunneista on merkitty pakollinen läsnäolo, ne ovat siis tunteja joita on hanakala korvata myöhemmin) vietettiin tietokoneluokassa. Tunnin aikana vastattiin netissä olevaan kyselyyn; kyselyn on laatinut SLU:sta Malin Axel-Nilsson, joka tekee tutkimusta hevosen ja ratsastajan yhteistyöstä ja käsittelee ajatusta siitä voitaisiinko hevosille laatia "luonnetesti". Ajatus lähtee siitä, että nykypäin lämminverihevosia jalostetaan kilpailukäyttöön, haetaan siis parempaa suorituskykyä - parempaa hyppyä, parepia liikkeitä jne. Hevosten suorituskykyä testataan 3-vuotistestissä, oripäivillä, laatuarvostelussa, mutta luonnetta ei missään. Missään ei panosteta ominaisuuksiin, jotka ovat tärkeitä esim. ratsastuskouluhevosille.

Saatiin tästä aika kiivasta keskustelua aikaan, mikä oli enemmän kuin mielenkiintoista. Minä en pidä vääränä sitä että jalostetaan vain kilpahevosia, niin kauan kun niillä on pää kunnossa ja hyvät hermot. Ne, joilla suorituskyky ei riitä kilparadoille, voivat sitten siirtyä ratsastuskouluhevosiksi. Minun mielestäni ei tarvita erikseen "tuntihevosjalostusta". Kaikki eivät olleet tätä mieltä, heidän mielestään ratsastuskouluhevoselta vaaditaan niin monia ominaisuuksia, että tällaista jalostusta tarvittaisiin. Mutta niin, Ruotsissa 95% ratsikouluhevosista on tuotu ulkomailta (Saksa, Hollanti), Suomessa pystytään käyttämään varsin paljon suomenhevosia. Kaikki hevosihmiset, käykää vastaamassa kyselyyn osoitteessa: http://web2.easyresearch.se/s.asp?WID=776289&Pwd=21717232&key=44221%2C14

Perjantai-iltana olin hevosenhoitajana mukana kisoissa 6 hevosen kanssa. Varsin intensiiviset 3,5 tuntia joiden aikana Olof ratsasti 13 rataa. Oli huippuhauskaa olla pitkästä aikaa mukana, mä tykkään työstäni varsin paljon (niin, en kai mä muuten olisi 2 vuotta viihtynyt hevosenhoitajana). Tänään lauantaina päädyin vahingossa Hörbyn maalaismarkkinoilla ja melkein aloin jo haalia kasaan joululahjoja - onneksi vain melkein, jos nyt hetken vielä odottaisi. Kouluviikolla on tosi hankala löytää motivaatiota ruuanlaittoon, olen siis tänään valmistanut kaalipataa ja soija-makaroonilaatikkoa, ettei tarvi edes ajatella ruuanlaittoa ensi viikolla. Lisäksi leivoin brownieseja ajoryhmälleni, minä kun olen ajanut useamman kuin 3 kartion yli viimeisimpien ajotuntien aikana...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti