torstai 23. syyskuuta 2010

Täydellisyyttä

Täydellisyyttä on olla sellaisessa koulussa, missä oppitunnille voi mennä ratsihousut jalassa, kun on ajatellut ratsastaa heti koulun jälkeen. Eikä kukaan ihmettele jos haisee hevoselle tai jos sattuu olemaan ruohonsekaista kuolaa takissa.

Viikonlopun tallivuoron jälkeen taisin nukahtaa kotiinpäästyäni eteisen matolle. Enkä varmasti ollut ainut. Maanantai alkoi 10.30 (ihanaa sai nukkua aamulla!) ajotunnilla, nyt ajettiin hevosilla ensimmäistä kertaa "maastossa". Ajoin Romariolla kärjessä ja opettaja istui kyydissä. Hevosista näki, että niillä oli hauskaa. Päästiin myös kokeilemaan maratooniesteitä, eli kiinteitä esteitä joita sitten ajetaan valjakkokilpailujen maasto-osuudella. Kiinteitä esteitä kunnioittaa vähän eri tavalla kuin niitä kartioita - jos ajaa liian läheltä, kärry kaatuu. Oli kyllä tosi hauskaa.

Iltapäivän oppitunti oli jatkoa hevosen käyttäytyisestä otsikolla "Hevoset eivät ole viisaita". Ja se on varmasti ihan totta! Minä olen yksi niistä, jotka helposti yliarvioivat hevosen kykyä ymmärtää... Hevosella ei ole mitään kykyä "tänka efter", se toimii täysin vaistonvaraisesti ja pystyy ainoastaan yhdistämään tiettyjä asioita toisiinsa. Hevosen aivojen koko suhteessa elopainoon on verrattavissa kilpikonnaan... Tiistaina jatkui käyttäytyminen, puhuttiin paljon siitä miten hevonen oppii ja saatiin  4-sivuiset tieteelliset (englanninkieliset...) artikkelit, jotka pitää muutaman viikon päästä esitellä koko luokalle.

"Kati Ojala har genomgått Livräddarutbildning i Hjärt Lung Räddning enligt Svenska Cardiologföreningens och Svensk Anestsiologisk Förenings utbildningsprogram". Keskiviikkona meillä oli siis 3 tunnin ensiapukoulutus, aika pintapuolinen ja aika ankea. Mutta kerrattiinpa ainakin puhalluspaineluelvytys jos ei muuta. Enemmän oltaisiin voitu keskittyä mahdollisiin ratsastusonnettomuuksiin, olisi voinut olla enemmän hyötyä käytännössä. Mutta onpahan nyt kerrattu että palovammaa kannattaa kylmätä ja verenvuoto tyrehdyttää.

Torstain ajotunnilla piti analysoida omaa ajamista ja selvittää miten korjata erilaisia ongelmia. Yhteenvetona voidaan todeta, että koko ryhmä saa aika lailla harjoitella sitä suullista osaa. Minä ainakin jäädyin ihan kokonaan kun kysyttiin miten korjaan hevosta joka asettuu oikealle ja työntää vasenta lapaa ulos. Torstain teoriosuus oli pedagogiikkaa, mä en vieläkään oikein jaksa motivoitua noista ryhmäkeskusteluista ja kaikenmaailman leikeistä. Pedagogiikkaan piti ostaa 4 (!) oppikirjaa, löysin kaikki käytettynä netistä, jee! Lisäksi söin lounasta koulun ravintolassa kun jälkkäriksi sai lettuja, jee myös sille. Huomenna on koulua vain 8-10, lauantaina Pusu aikoo kilpailla ja samana iltana juhlitaan Ninan synttäreitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti