Maanantaina me Stora Ekebyn ratsastuksenopettajat istuimme alas kahdeksi tunniksi tavoitteena löytää yhteinen punainen lanka kaikelle opetukselle. Meitä on täällä 6 ratsastuksenopettajaa, siksi on äärimmäisen tärkeää että pohja ja perusperiaatteet ovat kaikilla samat.
Alussa on tärkeää erottaa hevoskoulutus ja ratsastajan koulutus. Olimme yksimielisiä siitä, että täällä opetetaan ratsastajaa ja ehtona sille on että hevoset ovat jo koulutettuja. Meidän ratsastajamme eivät ole sillä tasolla, että voisivat viedä hevosia eteenpäin - sekä opettajalle että oppilaalle pitää olla selvää, että kyseessä on ratsastajan kehittyminen. Alussa minun tehtäväni on olla ratsastuksenopettaja, silloin autan ja neuvon kaikessa, lähes ratsastan oppilaan puolesta vaikka seisonkin kentän laidalla. Treenaaja/valmentaja minusta tulee ratsastajan kehittyessä, silloin pitää uskaltaa ottaa askel taaksepäin ja antaa ratsastajalle enemmän vastuuta omasta kehittymisestään. Viimeinen roolini on couch, koutsi. Silloin voi seistä olympialaisissa verryttelyn reunalla ja antaa yhden viisaan mielipiteen :-)
Ratsastustunneilla suosimme yksimielisisestä analysoivaa opetustekniikkaa, esitämme siis kysymyksiä "millainen tuo takaosakäännös sinun mielestäsi oli?". Tavoittena on että ratsastaja itse oppii ymmärtämään ja analysoimaan. Muutenkin suositaan kysymysten esittämistä. Kertaus on opintojen äiti, taito = informaatio x sen työstäminen. Ratsastajalle pitää antaa aikaa treenata ja kokeilla uusia asioita, jopa itsenäisesti, esim. tunnin lopussa.
Lisäksi olemme nyt luoneet koulutusportaikon (utbildningsskala) ratsastajalle. Tämä saksasta lähtöisin oleva utbildningsskala lötyy hevoselle, mutta ratsastajalle ei ole omaa. Näin me ajattelimme.
1. Tasapaino (rentous, voi treenata esim. leikkimällä ja jumppaamalla hevosen selässä)
2. Perusavut (eteenpäin, taakse, kääntävät. Lisäksi väistättävät ja taivuttavat avut. Tärkeää oppia antamaan yksi apu kerrallaan)
3.Kehonhallinta (tietoisuus omasta vinoudesta jne.)
Näiden perusvaiheiden jälkeen tulee:
4. Vaikuttaminen (yhdistäää eri avut, avut oikeassa järjestyksessä: istunta, pohje, ohje)
5. Apujen koordinointi (ajoitus, tekniikka, fiilis)
Lisäksi pohdimme jokainen, että mitä arvoja minulla ratsastuksenopettajana on. Mitä minä pidän tärkeänä ja miten haluaisin, että oppilaani kuvaavat minua kolmella sanalla? Ajattelin suurinpiirtein näin:
1. Hevosen hyvinvointi - tämä on aina numero yksi. Aloittelijan tulee oppia, että hevosta ei turhaan vedetä suusta koska se sattuu, aikuisten tulee ymmärtää että hevosen kanssa ei tapella ja hevosta tulee aina arvostaa. Hevonen ei tee koskaan väärin.
2. Tekemisen ilo. Tämän on oltava hauskaa ja tästä täytyy tykätä! Negatiivinen ratsiope tekee oppilaista negatiivisia ja negatiivinen ratsastaja tekee hevosestakin negatiivisen.
3. Istunta on kaiken ratsastuksen alku.
Miten minä sitten haluaisin oppilaideni kuvailevan minua...?
- Innostunut/kiinnostunut
- Taitava/osaava
- Luotettava
Mielenkiintoinen postuas :)
VastaaPoistaKiitos! Kokous oli ihan todella mielenkiintoinen, on hienoa että ratsastuksen opettamista yritetään tosissaan kehittää.
PoistaErittäin mielenkiintoista pohdintaa! :) Erityisesti analysoiva opetustekniikka oli minusta kiinnostava nosto, sillä en juurikaan sellaiseen ainakaan täällä päin Suomea ole törmännyt. Sanallista vuorovaikutusta valmennusten tai ratsastustuntien aikana opettajan ja oppilaan välillä näkee oikeastaan minimaalisen vähän. Asetelma tuntuu jotenkin niin vieraalle, ettei sellaista ole koskaan osannut kaivatakaan. :)
VastaaPoistaKiitos! Olisi varman terveellistä saada vähän uusi tuulia Suomeenkin...:)
PoistaVoi Kati kun ma niin tarvisin sun koutsausta. Oon ihan vino - tai lahinna kiero kai, kun lantio kierteella istun niin, etta sen nakee jo hevosten liikkumisestakin ja mm. pysahdyksissa ne on aina samaan suuntaan vinossa. Mutkun meidan 'erinomainen' vakkariope ei sita selityksesta huolimatta tajua :( waaaah tuun sinne sun korjattavaksi!
VastaaPoistaHei Ii, sun pitää selkeesti ruveta suunnittelemaan lentoa tänne suunnalle ;))
PoistaMun niiiiin taytyy! Koska sulle sopii, ma voin tulla oikeastaan koska vaan (ja nyt on taas rahaakin, kiitos opintolaina.. :D)
PoistaTarkoitukseni ei ole spammata, mutta tuli viela mieleen kysymys eraan tamanpaivaisen kokemukseni pohjalta: ratsastetaanko teilla osastossa? Miksi/miksi ei?
VastaaPoista