lauantai 5. huhtikuuta 2014

Kuulumispäivitystä: opeharjoittelussa hevoslukiossa!

Hengissä ollaan! Pahoittelen että blogi on jäänyt kaiken muun puuhastelun varjoon - täytyy sanoa että ei sitten hippologisen loputtua ole ollut näin täysinäisiä viikkoja! Hetkittäin tuntuu siltä että ehkä tässä on jo pikkuisen liikaa, mutta toisaalta tämä on vain hetki elämästä (ja haudassa ehtii levätä...). Opettajamme yliopistolla sanoi niin osuvasti että "Livet är här och nu, och döda är vi väldigt länge" (=elämä on tässä ja nyt, ja kuolleita olemme sitten hyvin kauan).

Kuten moni varmasti muistaa teen siis opeharjoittelua Strömsholman hevoslukiossa. Olen siis täysipäiväisten opintojen sisään lisännyt opiskelun määrää 150 %:iin. Käytännössä olen Strömsholmassa normaalin työpäivän 5 kertaa viikossa, lisäksi luen yhden yliopistokurssin siinä ohella sekä teen 50 % töitä ratsikoululla.

Nyt harjoittelu alkaa ollu lopuillaan enkä ole ehtinyt kertoa teille melkein mitään! Seuraan lukiolaisten oppitunteja, sekä luokkahuoneessa että maneesissa, ja pidän muutaman oman tunnin joka viikko. Olen oppinut ihan hirveän paljon! Alkuun en tiennyt miten lukio täällä on organisoitu, mitä opettajat ihan oikeasti tekevät ja voin vain todeta että mielelläni tekisin tätä työkseni.

Pedagogina olen kehittynyt ja opin koko ajan lisää. Olen saanut seurata niin hyviä kuin huonojakin oppitunteja, olen pitänyt hyviä ja todella huonoja oppitunteja, Olen joutunut analysoimaan oppilaiden oppimista ja saanut monia aha-oivalluksia, Joka viikko kirjoitamme päiväkirjaa, jota yksi opettaja yliopistolta lukee ja kommentoi, Toissaviikolla olin lähijaksolla yliopistolla ja oli ihana vaihtaa kokemuksia muiden harjoittelussa olevien kanssa.

Viihdyn todella hyvin Strömsholman opettajien kanssa ja lisäksi Strömsholma on upea ympäristö; nyt kun hevoseni asuu siellä voin treenata useampana päivänä viikossa, voin ratsastaa linnalle ja laukkaradalle ja lumien aikaan voin valita 6 maneesin väliltä... Huono puoli on se että hevosen pitäminen Strömsholmassa on hyvin aikaavievää ja kaikki tehdään itse: aamulla siivoan karsinan, kl 10 päästän hevosen ulos, kl 13 haen hevosen sisään ja iltapäivällä siivoan karsinan. Kaksi kertaa viikossa teen tallivuoron, yhtenä päivänä jaan heinät kaikille - ai niin ja sitten se ratsastuskin :-)




3 kommenttia:

  1. Ei voisi puitteet upeammat olla. Ratsastaa linnan maisemissa, uskomatonta.

    VastaaPoista
  2. wau! olet sä asiasi hyvin hoitanut! :)

    VastaaPoista
  3. Hei Kati! Otin sinuun yhteyttä @virpi.net -loppuisen sähköpostin kautta. Olen juuri nyt Ruotsissa juttukeikala, ja olisin kiinnostunut tekemään sinusta haastattelun Ylen Ystäväni hevonen blogiin. Otatko pikaisesti minuun yhteyttä, jos et ole saanut sähköpostiani! :)

    Yst. terv. Ronja Salmi, toimittaja, Yle
    ronja.salmi@yle.fi

    VastaaPoista