lauantai 20. marraskuuta 2010

Viikkopäivitys

Ainakin viikko vierähtänyt viimeisimmästä päivityksestä. Voin puolustella asiaa sillä, että jälleen kerran mun nettiyhteydessä on ongelmia. Nyt istun siis koulun koneella kirjoittamassa näin aamun tallivuoron jälkeen. Egentligen mulla ei olisi ollut tallivuoroa lainkaan nyt viikonloppuna, mutta niin moni on kipeänä, että yksi asia johti toiseen ja täällä sitä sitten ollaan.

Talvi on saapunut Skåneen; sataa räntää, on kylmää ja märkää. Auton sai aamulla kaivaa lumikerroksen alta, mutta päivällä on plusasteita ja kuten sanottu, märkää.

Unghästblocket on edelleen täydessä vauhdissa ja viikko varsojen kanssa on mennyt varsin hyvin. Tiistaina ajettiin niitä maastakäsin (tömkörning) ja Doris oli todella taitava. Perjantaina mä roikuin siellä kyydissä, ainoastaan käynnissä; Doris on sitä mieltä että ratsastusurheilu on tosi jees ja kohta siellä selässä voi jo istua. Perjantaina meillä oli harjoitusmuotoinen eläinlääkärin tarkastus: jokainen esitti "oman" hevosensa, minä siis Doriksen. Hevoset oli puunattu viimeisen päälle ja letitetty, ne esitettiin eläinlääkärille ja ulkomuistista piti kertoa hevosen tiedot seuraavasti; "Kati Ojala visar hästen Dorin, ett sto född 2008 efter Richfield undan Don Schufro. Hon bor i körstallet, rids in av visaren och fungerar bra. Hon ryktas varje vardag, har några ojämnligheter i friseringen, har skor fram o är skodd innan ankomst till Flyinge alltså innan vecka 44. Hon väger 536 kg o är lite smal. Hon äter 14kg hösilage, 3kg kraft, 0,2kg betfor, 75g mineraler, 40g salt o får ca 5kg halm till en kostnad av 35,95kr per dag. Vid visitation fann jag; temperatus 38, andning 13, puls 40. Hon är lite muskelfattig, har mugg samt svullnad på båda bakben, ett gammalt sår på vänster fram och skav¨på nosryggen".

Kaikki viikon teoritunnit ollaan vietetty Perin kanssa ja puhuttu erilaisista sairauksista. Säännöllisen epäsäännöllisesti harhaudutaan aiheesti ja puhutaan jostain ihan muusta, tunnit on varsin mielenkiintoisia mutta niissä ei ole oikein selkeää rakennetta ja se tekee ne joskus hankaliksi seurata.

Koulun ulkopuoliseen elämään (mitä se on...?) on luvassa vähän muutoksia; Pusu muuttaa muutaman viikon kuluttua Suomeen ja mulle tulee uusi heppa; 9v. tamma (Lancetto-Magini) nimeltä La Magnifique. Viime lauantaina tein tämän päätöksen ja itkin koko viikonlopun, kun "joudun" luopumaan Pususta. Mä en todellakaan ole mikään hevoskauppia ;-) Voidaan sanoa, että Pusun oli tarkoitus olla mun on oma projekti ja nyt projekti on valmis; me ollaan esteratsastuksessa saavutettu se taso mikä meidän ratsukkona on realistista saavuttaa. Valitettavasti Pusun kapasiteetti loppuu ennen kuin minun - mutta sehän onkin jalostettu juoksemaan kovaa, ei hyppäämään isoja esteitä. Pusu saa ihanan kodin Suomesta ja toivotaan että mun  ja uuden tamman yhteistyö lähtee sujumaan. Vaikka kyse on hevosista, ei koirista, niin voi vitsi kun mun on Pusu ikävä jo nyt...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti